mandag 6. mars 2017

Uke 8

Tirsdag

Dette var min første utplassering på en elektriker bedrift så i dag var jeg ganske spendt på hva som kom til å skje. Jeg dro inn på elmo 07:30 og ble vist rundt i elmo bygget hvor ting lå hen osv. deretter fikk jeg utdelt arbeidsklær og en verktøy eske. jeg møtte en fyr som heter Nils-Martin som jeg skulle være med i dag. Vi hadde fått ett oppdrag hvor vi skulle skifte ringeklokke på Molde Friskole. Det gikk ganske raskt og etter vi var ferdig med det dro vi ned til posten og tok en internkontroll der. Vi fant ikke noe feil bortsett fra at den ene lyktestolpen hadde falt på gjerde. Så var det egentlig bare kontor arbeid igjen. Jeg fikk ett lite innblikk av systemene de bruker og fikk lært en god del av hvordan de gjør dokumentasjonen i praksis.

Onsdag

I dag fikk jeg bli med en som heter for Joachim som jobber med bolig installasjon. Det var det jeg gledet meg mest til for å få se hvordan "vanlig" elektriker arbeid er. Først dro vi til Jendem for å koble opp og gjøre ferdig alt det elektriske inni ett hus, med en gang jeg kom fram så fikk jeg startet med å koble en antenne kontakt og noen stikk kontakter. Det gikk veldig greit og etter vi hadde gjort litt små arbeid rundt i huset så dro vi til årø for å legge noen rør i veggen.


Torsdag

Idag dro vi ut til Jendem igjen og fortsatte med bolig prosjektet. Vi hadde mye å gjøre så vi sto på å koblet forskjellige ting. Jeg koblet opp stikk kontakter, brytere osv. imens Joachim koblet opp de mer avanserte tingene. Vi jobbet mye med kjøkkenet og vi kom oss veldig langt til slutt. Vi oppdaget at noen hadde glemt å slått av sikringen på en kurs som skulle være strømløs, noe som viser at det er veldig viktig å dobbelsjekke ting før man begynner å koble.






Fredag

Min siste dag på Elmo så dro vi ut til Jendem igjen for å gjøre ferdig alt. Vi fikk gjort ferdig alt sammen bortsett fra noe arbeid som vi måtte vente på at snekkerne som var der ble ferdig før vi kunne begynne. Joachim ble oppringt av noen av snekkerne på årø av at vi hadde glemt noen rør og noe sånt så dro vi tilbake dit og gjorde ferdig det. Vi ble ferdig med alt og siden Joachim skulle på ett møte så fikk jeg slutte tidlig siste dagen.

Oppsummering

Det var en god forskjell på Nettpartner og Elmo, jeg vil si at Nettpartner var ganske rolig og mye kjøring, imens på Elmo var det litt mindre kjøring og mer fart når det gjelder arbeid. Liker man å være inne og arbeide og ha noe å gjøre hele tiden så passer Elmo best, imens liker man å være ute og ta det litt med ro så passer Nettpartner best.




















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar